Het plan van Activision voor een online muziekwinkel gekoppeld aan het spel
Guitar Hero, werd vrijdag onthult door CEO Bobby Kotick in de Britse krant
The Financial Times.

Moet Apple vrezen dat er een serieuze concurrent voor zijn iTunes Store
komt? De potentie van Guitar Hero als platform voor een muziekhandel op
internet is groot, denkt Kotick. Van het spel zijn bijna twintig miljoen
stuks verkocht. Dat zijn inderdaad twintig miljoen klanten die én thuis zijn
op internet én bestaan uit muziekliefhebbers.

Bovendien komt de spelletjesmaker Activision Blizzard voort uit een recente
fusie tussen Activision en de divisie computerspellen van Vivendi.

Het Vivendi-concern zelf is weer eigenaar van Universal Music, een van
’s werelds grootste platenmaatschappijen met een marktaandeel van naar
schatting 25 procent.

Apple meldde op 19 juni dat klanten de afgelopen jaren in totaal vijf miljard
liedjes hebben gedownload. In Amerika zou iTunes een marktaandeel hebben van
ongeveer 90 procent.

Heel erg bang zullen ze bij Apple dan ook nog niet worden. Maar na
Nokia, dat eerder actief werd op de markt voor mp3-downloads, is Activision
Blizzard zeker een partij voor Apple om rekening mee te houden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl